perjantai 17. heinäkuuta 2015

4,4 miljardia euroa - voisi se kasvaakin



Matkailu on tällä hetkellä yksi nopeammin kasvavista toimialoista. Ulkomaalaiset jättävät Suomeen noin 4,4 miljardia euroa vuodessa vieraillessaan maassamme. Tällä hetkellä matkailu on viidenneksi suurin vientiala. Matkailu työllistää 140.000 henkeä ja noin 27.000 yritystä saa siitä pääasiallisen tulonsa.
Valtavia lukuja. 

Ja poiketen monesta muusta vientialasta, nämä luvut ovat viime aikoina kasvaneet lähes 5 % vuodessa.
Tällaisena aikana, kun kaikesta supistetaan ja kaikkialla menee vain huonommin, on hyvä huomata, että jossain asiassa on tehty oikeitakin ratkaisuja. Paljon puhutaan esimerkiksi siitä, että venäläisten matkailijoiden määrä on laskenut, mutta jätetään huomioimatta se, että naapurimaat ovat edelleen suurimpia Suomen kävijöitä.

Keskustelutilaisuudessa Valloittavatko kiinalaiset Suomen vai lentävätkö ohi? Pohdiskeltiin perjantaina mitä Suomessa pitäisi tehdä toisin, jotta matkailutulot saataisiin kasvamaan entistä nopeammin. Panelistit olivat mm. sitä mieltä, että ainakin tuotteistamisessa suomalaisilla olisi opittavaa esimerkiksi ruotsalaisilta, jotka ovat tuotteistaneet jopa kahvipaussin korvapuusteineen. 

Suomalaisten tulisi myös pohtia hieman asiakaslähtöisempää lähestymistapaa. Itä-Suomessa on epäonnistuttu paljolti sen vuoksi, että hotelleissa ei ole panostettu tarpeeksi isoihin kukkalaiteisiin, ilotulituksiin ja muuhun näkyvään luksukseen, jota venäläismatkailijat arvostavat erityisesti juhliessaan esimerkiksi uutta vuotta. 

Tästä on itseltänikin kokemuksia Mikkelissä vietetyiltä vuosiltani. Muutamia vuosia sitten oltiin Mikkelissä sitä mieltä, että se on liian kallis paikka tavalliselle kansalle ja liian vaatimaton rikkaille. Tätä pidettiin faktana, jolle ei näytetty tekevän mitään. 
BePopin ikkunat ihastuttavat edelleen silmää


Samanlaisia ajatuksia näytti olevan panelisteillakin: monet yrittäjät tekevät niin kuin mielivät ja odottavat sen riittävän. Monilta kuitenkin puuttuu esimerkiksi kyllin nöyrää palveluasennetta, johon ulkomaalaiset turistit ovat tottuneet. 

Monet turistit ovat Suomessa vain läpikulkumatkalla, koska nopein lentoreitti Kiinasta Eurooppaan kulkee Suomen kautta. Osa turisteista poikkeaa päivän, parin reissulle pääkaupunkiseudulle, mutta monelle ainoaksi mielikuvaksi jää lentokenttä shoppailumahdollisuuksineen. Esimerkiksi Anne Berner ja Merja Hart olivat sitä mieltä, että Helsinki-Vantaan lentokentästä pitäisi saada todellinen näyteikkuna Suomeen. Siellä pitäisi olla esillä entistä enemmän suomalaisia tuotteita, erityisesti teknologiaa, ellei ostettavaksi niin ainakin esiteltäväksi, jolloin lentokenttäkävijä voi innostua valitsemaan Suomen seuraavaksi käyntikohteekseen. Lisäksi lentokentältä pitäisi olla helppo jalkautua suomalaiseen luontoon tai pääkaupunkiseudun vilinään.

Kirja joka maasta ja kunnasta -projektit

Nämäkin voisivat kiinnostaa Sinua

Vaimoni on toista maata

Facebookin muistoja tältä päivältä vuosien varrelta on kerrassaan mainio asia. Olen saanut viikon sisällä itseni kahdesti kiinni siitä, että...