Esitelmä Laajalammen Martoille 9.2.2011
Joulukausi päättyy Itä-Suomessa loppaiseen ja Länsi-Suomessa
Nuutin päivään. Siitä alkavat
härkäviikot : karvakengät, reikäleivät
ja kalikkareet (Alavus)
Millä tarkoitetaan sitä, että juhlien jälkeen palataan
arkiruuan syömiseen ja raskaan työn parin. Raskaimmat työt, kuten tukkien
vetäminen metsästä, tehtiin ellei talossa ollut ylimääräisiä hevosia härkäparin vetäminä. Härkäviikkoja on voitu
kutsua myös selkäviikoiksi :
emäseläkä ettee aokee (Kangasniemi)
Selkäviikot viittaavat siihen, että pitkä talven selkä alkaa
pakkaskausineen. Talven selän sanotaan taittuvan Matin päivän tienoilla 24.2.,
mutta esimerkiksi Lammilla on sanottu sen tapahtuvan vasta maarianpäivänä,
viikkoa ennen pääsiäistä. Toivottavasti lammilaisten ennustus ei pidä
paikkaansa ainakaan tänä vuonna, jolloin pääsiäinen on tavallista myöhemmin.
Härkäviikot
Härkäviikkojen aikana oli usein routa maassa ja siksikin hyvät rekikelit kuljettaa metsästä
tukkeja kesän rakennustöitä varten. Miehille riitti töitä myös esimerkiksi
hakotarhan valmistamisessa. Raskas työ oli kaadettujen havupuiden hennompien oksien silppuaminen
pieniksi. Niitä käytettiin navetassa ja hakotarhoissa, eli navetan edessä
olevissa ulkotarhoissa kuivikkeina. Samalla se toimi eräänlaisena apulantana.
Myös tunkiot tyhjennettiin härkäviikkojen aikana kasoiksi pelloille.
Sanottiin:
Vuodessa on kolme kovaa päivää: sikolahti,
tunkionnosto ja lukupäivä. (eli kristinopin kuulustelu kinkereillä).
Naisille riitti töitä kehräämisen parissa, sillä kaikki
vuoden aikana tarvittavat langat tuli kehrätä ennen laskiaista, jonka jälkeen
aloitettiin kankaan kutominen. Vuoden pimeimpänä aikana oli hyvä kehrätä,
sillä siihen ei paljon valoa tarvittu.
Laskiainen jakoi kevättalven työt
Itse laskiaistiistaipäivänä ei saanut kuitenkaan kaikkia
töitä tehdä. Esimerkiksi
kehrätä ei saanut, sillä silloin lampaat tulivat pyöräpäisiksi.
Kiellettyä oli niin ikään teräaseiden käsittely ja
kaikenlaiset työt, josta tuli kolinaa ja meteliä. Ja jos nyt ylipäätään
laskiaisena työtä tehtiin, se piti lopettaa jo varhain iltapäivällä, jolloin
rengit ja piiatkin pääsivät mukaan mäenlaskuun ja ilotteluun.
Toisaalta joitain töitä oli pakko tehdä ainakin joillain paikkakunnilla juuri silloin:
Laskiaisena on vietävä lantaa pellolle ainakin yksi kuorma!
Kevät oli edennyt laskiaiseen mennessä jo niin pitkälle,
että tuvassa ei tarvinnut enää lisävalaistusta aamu- ja iltapäivän tunteina.
Laskiaisesta ei tulta tupaan,
päivä saa päreenä olla, varis kukkona!
päivä saa päreenä olla, varis kukkona!
Laskiaissunnuntai
Laskiaissunnuntai on seitsemän viikkoa ennen pääsiäistä.
Sitä seuraavaa tiistaita kutsutaan laskiaistiistaiksi, jota seuraa 40 päivän
laskiaispaasto. Nimitys laskiainen ei siis tule riemuisasta mäenlaskusta vaan
paastoon laskeutumisesta.
Paastopäivinä syötiin kevyesti ja elettiin rauhallisemmin.
Liharuuat, kananmunat, sokeri ja muut valkoiset herkut olivat kiellettyjä.
Keskiajalla
Keskiajalla ei tunnettu kesälomia eikä pekkaspäiviä. Siitä
huolimatta työpäiviä oli silloin suurin piirtein sama määrä kuin nykyisin,
sillä juhlapäiviä oli paljon ja ne olivat kaikille vapaapäiviä. Nämä
vapaapäivät eivät olleet shoppailu tai kotitöidentekopäiviä, vaan ne myös
käytettiin vapaa-ajan viettoon ja juhlimiseen.
Keskiaikaisissa Hansakaupungeissa laskiaisen vietto saattoi
kestää kauppiaskilloissa kaksikin viikkoa. Juhliin kuuluivat rivitanssit,
juhlapäivälliset, tanssiaiset ja ennen kaikkea oluen juominen.
Juhliminen ei
aina ollut edes vapaaehtoista, sillä esimerkiksi Tallinnan kauppias- ja
käsityökiltoihin kuuluvilla oli osallistumispakko näihin juhliin. Juhlahumusta
on jäänyt paljon tietoa kiltojen tilikirjoihin, joiden mukaan juhlijat
maksoivat paljon erilaisia sakkomaksuja esimerkiksi oluen läikyttämisestä, oluttuoppien
rikkomisesta, virtsaamisesta kiltahuoneessa, huonekalujen rikkomisesta jne.
Tiedetään myös, että juhlissa oli mukana myös naisia, sillä neidoille ja
rouville oli palkattu tanssittajia, jotka huolehtivat siitä, että juominkien
keskelläkään naiset eivät jääneet seinäruusuiksi.
Juhliin pukeuduttiin parhaimpiin vaatteisiin. Pöydät
katettiin notkuviksi erilaisista lihalaaduista, kalasta, makkaroista,
marinoiduista vihanneksista ja erilaisista herkuista, kuten leivoksista. Olutta
kului tynnyreittäin, mutta viiniin oli varaa vain kaikkein rikkaimmilla.
Karnevaalit
Yksi iloisimmista vuotuisista juhlista on ollut laskiainen,
joka esimerkiksi Etelä-Euroopassa on edelleen juhla, johon liitetään miellekuva
karnevaaleista. Tunnetuimmat laskiaisajan karnevaalit vietetään edelleenkin
Venetsiassa.
Mitä sitten
karnevaalit ovat? Sana tulee latinankielisestä sanasta carnilevaria – lihan pois paneminen.
Mainittakoon
myös se, että mannermaiset laskiaishuvit karnevaaleineen
tulivat Suomeen Juhana Herttuan mukana 1500-luvulla Turkuun, mistä juhlatavat
ja –ruuat levisivät vähitellen säätyläisten kautta myös rahvaalle.
Laskiaispullan ja hernekeiton syömisen ohella olisikin toivottavaa, että
ikiaikainen keskieurooppalainen tapa viettää laskiaista karnevaalien merkeissä
palaisi suomalaisiinkin tapoihin. Onhan viime vuosina yleistynyt muutkin
kansainväliset juhlatavat kuten halloweenin, ystävänpäivän sekä kirjan ja
ruusunpäivän vietto.
”Juhanan
tiedetään palkinneen parhaita naamiaisasuja ja nokkelimpia ilveilijöitä.
Ilveilyn sivumerkitys on Keski-Euroopan laskiaiskarnevaalikulkueilla ollut
vuosisatoja. Joukon voimalla ja pilailun suojissa on uskallettu pilkata
vallanpitäjiä ja vallitsevaa maailmanjärjestystä. Suomessa tämä vivahde on
ollut vähäisempää vaan ei täysin tuntematonta. Suomen ensimmäiset laskiaisen naamiaistanssiaiset järjestettiin
Helsingissä vuonna 1813 "Venäjänmaan onnettomien" hyväksi. Muoti
levisi nopeasti myös pikkukaupunkeihin ja säätyläisten kerhoilta
ammattikunnille, käsityöläisille, opettajaseminaareihin ja osakuntiin.” [lähde ei ole säilynyt tallella]
Laskiaisruuat
Laskiaisen
perinteeseen on kuulunut syödä niin hyvin, että sormet kiilsivät ja rasva
tirskui suupielistä. Syitä tähän on ollut kaksi. Ensiksikin laskiaisruuan tuli
olla rasvaista ja sitä tuli olla runsaasti, koska näin taattiin tulevan vuoden
karjaonni: saatiin lihavia sikoja ja lehmät lypsivät runsaasti.
Sitä lihavampia ja runsaslypsyisempiä,
mitä enemmän suupielet kiilsivät rasvasta ruuan jälkeen.
mitä enemmän suupielet kiilsivät rasvasta ruuan jälkeen.
Runsas
ruokapöytä laskiaispäivänä enteili vaurautta ja hyvää ruokaonnea loppuvuodeksi.
Olihan se viimeinen päivä ennen uusien kananmunien ja tuoreen maidon saamista
ennen pääsiäistä.
Toiseksi
tankkaamalla rasvaista ruokaa laskiaisena oli mukavampi aloittaa 40 arkipäivää
kestävä pääsiäispaasto.
Näin jälkikäteen voisi ajatella myös, että laskiaisena
syötiin pois kaikki ne ruoka-aineet, jotka olivat paaston aikana kiellettyjä,
ja jotka olisivat voineet pilaantua sen aikana. Hyvää ruokaa kun ei aiemmin
tullut mieleenkään haaskata.
Paaston
aloittamista kuvaavat hyvin laskiaistiistain muut nimitykset:
lihavatiistai, lihatiistai (Varsinais-Suomi),
rasvatiistai (Karjala ja Keski-Suomi) ja rasvalaskiainen (Kuhmo)
Katolisella
ajalla, samoin kuin nykyisin ortodokseillakin, paastottiin jättämällä väliin
liha, kananmunat, kerma, maito, voi ja valkoiset jauhoruuat, joita tosin
muutenkin syötiin harvoin, sillä vehnän jauhatus niin, ettei se säilytyksessä
härskiinny, keksittiin vasta 1900-luvulla. Muutenkin vehnäjauhojen käyttö alkoi
yleistyä vähitellen Suomessa vasta 1700-luvulla. Sitä ennen leivonnassa
käytettiin lähes pelkästään ohra- ja ruisjauhoja.
Nykyisin laskiaiseen yhdistetään hernekeitto ja
laskiaispullat ja niitä kuuluu syödä eritoten laskiaistiistaina, ei niinkään
laskiaissunnuntaina. Näistä hernekeitto edustaa tuhtia ja rasvaista paastoa
edeltävää ruokailua ja laskiaispullat paastonaikana kiellettyä valkoista ruokaa.
Hernesoppa on
tehty perinteisesti laskiaiseksi siansorkista, joita säästettiin
syysteurastuksesta ja juuri tätä keittoa varten. Tosin siankynttä syötiin myös
kynttelinpäivänä 6.2. Esimerkiksi Anttolassa on ollut tapana paistaa suolatut
siansorkat uunissa. Sen jälkeen niitä keitettiin herneiden kanssa keitoksi.
Kun sorkkarokka oli syöty, piti sorkat viedä salaa metsään. Sitten
kesän tultua siat halusivat mennä metsään syömään heinää.
Muualla Suomessa sorkat heitettiin metsään vasta
pääsiäisenä.
Ruotsinkieliset syövät hernekeittonsa perinteisesti
lämmitetyn punssin kera.
Laskiaispulla tuli Saksasta Ruotsiin 1600-luvulla.
Sitä ennen syötiin laskiaisena hillomunkkeja. Ensimmäinen maininta nykyisen
Suomen alueelta kerrotaan olevan vuodelta 1689. Alun perin pulla ruskistettiin
voissa ja siitä löytyi rusinoita tai korintteja. Myöhemmin pulla tarjottiin
maidon ja sokerin kanssa ja sen väliin laitettiin kermavaahtoa ja
mantelimassaa, joka myöhemmin vaihdettiin usein myös hilloon. Suomessa tapa
syödä kermalla ja hillolla/mantelimassalla täytettyä pullaa alkoi yleistyä
säätyläisten keskuudessa vasta 1700-1800-lukujen taitteessa, ja sillä
korvattiin vähitellen laskiaisherkkuna olleet hillomunkit. 1800-luvulla pullia
myytiin konditorioissa, joista ne, joilla siihen oli varaa, ostivat kodeissa
syötäväksi. Tuohon aikaan laskiaispullien ohjeet myös alkoivat löytyä
suomalaista keittokirjoista ja niitä alettiin valmistaa kodeissa yleisemminkin.
Ensimmäinen pohjoismainen keittokirjamerkintä laskiaspullasta on ruotsalaisen
Cajsa Wargin keittokirjassa vuodelta 1755.
Katolisella
ajalla laskiaisena ei olisi voitu kuvitella syödä laskiaspullaa, vaikka pullaa
olisi kenties ollut saatavillakin, sillä laskiaisena ei katolisen perinteen
mukaan missään nimessä saanut tarttua teräaseeseen; eli pullan leikkaaminenkin
oli silloin kielletty. Hillolla täytetyn munkin valmistamiseen ei sen sijaan
teräasetta tarvittu.
Ruotsalaiset ja ruotsinkieliset Suomessa, syövät laskiaispullan useimmiten keittolautaselta
kuuman maidon kanssa. Ainakin Tukholmasta saa kahviloistakin laskiaispullan
kuumalla maidolla, joka kaadetaan mantelimassaa ja kermavaahtoa sisältävän pullan
päälle. Espressokoneen maidonkuumentimella saa kiehuvaa maitoa nopeasti ja
ilmeisesti kahvilan kalustoon kuuluu muutamia syviä lautasia. Ruotsiksi
laskiaispulla on muuten semla, joka suomenruotsalaisilla tarkoittaa sämpylää. Ja
makuelämystä voi verrata hyvään pullamössöön.
Tarinan mukaan Ruotsi-Suomen kuningas Adolf Fredrik tukehtui
pullamaitoonsa laskiaistiistaina
1771. Tuohon aikaan pullat täytettiin
massalla, jossa oli pullansisusta, mantelia, munankeltuaista, kermaa, voisulaa
ja sokeria. Pullia keitettiin täyttämisen jälkeen puoli tuntia maidossa ja ne
tarjottiin keitinliemen ja maidosta, sokerista ja voista tehdyn kastikkeen
kera. Marsipaanitäyte yleistyi vasta 1800-luvun puolivälissä. Laskiaispullien
ohella kuninkaamme nautti hapankaalia, lihaa ja nauriita, hummeria, kaviaaria,
savusilakkaa ja samppanjaa, joten kelpo ateria oli kuninkaan viimeinen ateria.
Pannukakkua eli
laskiaiskropsua on syöty perinteisesti ainakin Pohjanmaalla. Pannukakku on
tehty ohrajauhoista ja paistamiseen on käytetty runsaasti voita tai sianrasvaa.
Mukaan on voitu laittaa myös sianlihanpaloja tai silavakappaleita tai höystöä
(lampaan talia). Näitä käytettiin etenkin silloin, kun pannukakku tehtiin
täysmaidon asemasta kuoritusta maidosta. Pannukakkua on paistettu useimmiten
kuumassa uunissa nopeasti, jolloin siitä tulee pehmeää ja ohutkuorista, mutta
se voidaan tehdä myös uunin jälkilämmössä hauduttamalla, jolloin siitä tulee
kovempaa ja makeampaa. Nykyisin pannukakusta jätetään laskiaisenakin liha ja
silava pois.
Savossa on pannukakun sijaan tehty lampaantalilla höystettyä
rasvarieskaa, jota syötiin päivällä
muiden ruokien kanssa lämpimänä. Tähteet jaettiin ja jokainen sai syödä loput
milloin halusi.
Ennen rasvarieskan syömistä ei saanut mennä mäkeen, sillä sukset eivät
luistaneet kuin vasta syönnin jälkeen.
Satakuntalaiseen, varsinaissuomalaiseen ja hämäläiseen laskiaisperinteeseen on kuulunut perinteisesti myös verimakkarat. Verestä ja ruisjauhoista tehdyt makkarat valmistettiin maanantaina ja syötiin laskiaistiistaina mäestä tultaessa ja loput syötiin illalla iltapalaksi.Makkaroita paistaessa piti olla huolellinen:
Jos makkarat rikkuivat uunissa, se ennusti naimis- tai muun kaupan
purkautumista.
Venäläisestä keittiöstä on tullut suomalaiseen laskiaisen ajan ruokaperinteeseen tattarijauhoista tehdyt blinit, mäti ja vohvelit. 1924 vuoden Kotiliedessä mainitaan että linneistä eli blineistä on tullut hernekeiton ohella melkeinpä välttämätön laskiaisherkku. Lehdessä suositeltiin blinien seuraksi mätiä, anjovisvoita, raakaa kananmunaa ja anjovissuikaleita tai siivilän läpi puserrettua suolattua lohta johon sekoitetaan runsaasti kermavaahtoa. Itse ole tutustunut bliniviikkoihin ensi kertaa Joensuun teatteriravintolassa, mutta nykyisinkin näitä herkkuja saa viikon, parin ajan luultavasti joka kaupungissa.
Liukasta laskiaista
Erilaiset ennusmerkit ja uskomukset kuuluvat myös laskiaiseen, samoin mäenlasku ja muukin ilakointi.
Laskiaiseen on kuulunut oleellisena osana mäenlasku, johon poikkeuksellisesti
ottivat osaa kaiken ikäiset ihmiset.
Mäkeä laskettiin ajatuksella, että kelkan liukumisen pituus voisi
ennustaa pellavan- ja hampunkasvua. Mitä pidemmälle kelkalla pääsisi, sitä
pidempiä kuituja saataisiin. Omalle talolle toivottiin tietysti hyvää onnea ja
naapurille huonompaa. Menestystä viljelyksille sai enemmän, jos naisväki piti
hiuksensa kerrankin vapaina tuulessa hulmuavina. Myös hiusten harjaamisen ja
valkoisiin pellavavaatteisiin pukeutumisen uskottiin takaavan pitkiä
pellavia.
"pitkiä pellavia kon seipäitä, räätikkäitä kon nurkanpäitä" (Kokemäki).
Monin paikoin laskiaisena laitettiin nuorison iloksi puhtaille haoille hakotarhaan hyppylauta. jonka ympärille nuoriso kokoontui riehakkasti.
Ruotsin ja Venäjän säätyläisiltä Suomeen on tullut
laskiaisen rekiajelut; rekiretket ja
Euroopasta 1800-luvulla muotiin tulleet laskiaisen luistelutapahtumat. Nykyäänkin järjestetään joillain paikkakunnilla
laskiaistiistai-iltana retki- tai rusettiluistelua tervasoihtuineen.
Ulkoillessa on hyvä katsella ennusmerkkejä tulevasta säästä
ja luonnon antimista:
Jos laskiaisena tuuli vie rikan tien yli, tulee hyvä pellavavuosi.
Jos laskiaisena sataa lunta, vaikka vähänkin, tulee kesällä hyvä
marjavuosi.
Tuhkakeskiviikko
Laskiaista seuraa tuhkakeskiviikko,
joka aloittaa 40 päiväsen pääsiäispaaston. Nimitys tulee katoliselta ajalta,
jolloin pappi sirotti tuhkaa syntejään julkisesti katuvien päähän ja teki
tuhkalla ristinmerkin katujien otsaan. Nykyisin pääsiäispaasto alkaa olla
tuttua myös luterilaisissa piireissä. Luterilaisen paaston aikana hiljennytään
ja kieltäydytään jostain itselle liian tärkeäksi tulleesta asiasta kuten
kahvista, televisionkatselusta, motolla: 40 päivää ilman.
Itse olen pohtinut vuosikaudet, miten ihmeessä laskiaisesta
on muka 40 päivää pääsiäissunnuntaihin. Vasta tänään tajusin, että lukuun ei
oteta mukaan sunnuntaita.